بیان فضائل سوره طه/«طه» اسم مبارک خاتمالانبیاء(ص) است
تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۰۸۷۲۰
به گزارش ایکنا از استان مرکزی، مسجد مرحوم حاج تقی خان اراک همه ساله در ایام ماه مبارک رمضان میزبان روزهداران و مشتاقان کلام وحی است، امسال نیز همانند سنوات قبل مجلس وعظ و خطابه در این مسجد برقرار است و بناست حجتالاسلام و المسلمین سیدمحمد قائمفرد خطیب توانای کشوری و رئیس مجتمع فرهنگی فاطمیه(س) اصفهان به بیان «نکات تفسیری سوره مبارکه طه» بپردازد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
حجتالاسلام قائمفرد در اولین جلسه از این مراسم با بیان توضیحاتی کلی از سوره مبارکه طه گفت: این سوره 135 آیه دارد که آیات آن نازل شده در مکه مکرمه است و به نظر جمهورِ علما و مفسرین به جز آیه 130 و 131 که بعضا گفته شده در مدینه نازل شده، بقیه آیات در مکه مکرمه نازل شده است.
وی ادامه داد: قسمت اول این سوره تا حدود آیه دهم در باب «توحید» است، بعد از آن 80 آیه به زندگی حضرت موسی(ع) اختصاص دارد، در آخر سوره هم به مباحث «معاد» پرداخته شده است.
نکات سوره مبارکه طه
خطیب برجسته کشوری اظهار کرد: در این سوره مبارکه چند نکته کلی بعنوان نصیحت ذکر شده است؛ اولین نکته پرهیز از اسراف است، دوم عبرتگیری از سرگذشت پیشینیان، سومین نکته این سوره توصیه به صبر در بلاها و سختیها و امتحانات زمانه میباشد. نکته چهارم عدم چشمدوختن به ظواهر فریبنده دنیاست که هر چه از این دنیا هست در همین دنیا میماند و ما در کنار گذران زندگی دنیا باید به فکر حقیقت و امور معنوی باشیم، کما اینکه هدف از ارسال رسولان الهی در متن آیات قرآن و روایات اشاره شده که حضرات انبیا و معصومین(ع) آمدهاند که دل بشر را احیا کنند به عبارت دیگر آنها آمدهاند که در این دنیای زودگذر فانی ما را به خدا وصل کنند لذا بطور کلی نباید ظواهر دنیا ما را فریب دهد و باید به فکر آخرت باشیم.
وی در تشریح نکته پنجم و آخرین مطلبی که در این سوره آمده است گفت: امر به برپایی نماز بوسیله بزرگتر و مدیر خانه در این سوره تأکید شده است، به عبارت دیگر بزرگ هر مجموعه و قومی باید زیردستان خود را امر به نماز بکند.
سبب نزول سوره مبارکه طه
حجتالاسلام قائمفرد علت نزول این سوره مبارکه بر اساس روایات تفاسیر البرهان و نورالثقلین تشریح کرد و افزود: وجود مبارک و نورانی خاتمالانبیا(ص) سختترین و مشکلترین عبادات را انجام میدادند بطوریکه گاهی پیغمبر(ص) آنقدر بر روی پا جهت عبادت میایستادند که پاهای شریف حضرت متورم میشد، لذا آیات ابتدایی سوره طه نازل شده است که: «طه؛ مَا أَنْزَلْنَا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لِتَشْقَى؛ یا رسول الله! ما قرآن را نازل نکردیم که شما خود را به رنج و سختی بیندازی»، عبادت خدا به تعبیر من حد و مرزی دارد و نباید در عبادت آنقدر به مشقت افتاد که سبب کوتاهی در سایر امور شود.
فضیلت سوره طه
وی تصریح کرد: در فضیلت قرائت سوره طه از پیامبر اکرم(ص) روایت شده است که خدای متعال دو سوره را قبل از خلقت آدم برای ملائکه بیان فرموده، یکی سوره مبارکه طه و دیگری سوره مبارکه یس. وقتی ملائکه این آیات مبارکات را از لسان خدای تعالی شنیدند، گفتند: خوشابحال آن امتی که این سورهها بر آنها نازل میشود و خوشابحال دلهایی که این آیات را تحمل میکنند و خوشابحال آن زبانهایی که این کلمات را تکلم میکنند.
خطیب دربار حسینی(ع) بیان کرد: در روایت دیگر از پیامبراکرم(ص) آمده است: که اهل بهشت فقط سورههای یس و طه را قرائت میکنند، در تفسیر نورالثقلین از پیامبر آمده که هر کس این سوره را قرائت کند خداوند ثواب گروه مهاجر و انصار را به او میدهد، امام صادق(ع) هم فرمودند: رها نکنید و بیتوجه نباشید به سوره طه، چرا؟ زیرا خدای متعال هم سوره مبارکه طه را دوست دارد و هم کسانی که این سوره را قرائت کنند. البته باید توجه داشت که تنها قرائت ظاهری ملاک نیست بلکه قرائت همراه با فهم سوره و متخلق شدن به دستورات این سوره مبارکه مدنظر است.
حجتالاسلام قائمفرد در ادامه گفت: پیامبراکرم(ص) میفرماید: کسی که مداومت کند بر خواندن سوره طه، فردای قیامت خداوند نامه عملش را به دست راست او میدهد و به تعبیری بدون حساب وارد بهشت میشود و خدای متعال آنقدر اجر و پاداش به خواننده سوره طه عطا میکند که آن شخص راضی میشود.
«طه» اسم مبارک خاتمالانبیاء(ص) است
وی ادامه داد: «طه» اسم مبارک خاتمالانبیاء(ص) است؛ البته با طول و تفصیلی که در روایات آمده است که چگونه نام پیامبر را طه گفتهاند چراکه طه از حروف مقطعه قرآن است، سرّ این کلام نزد خدا و راسخون در علم است، گاهی حضرات اهلبیت(ع) اشاراتی در این زمینه دارند؛ مثلا از امام صادق(ع) رسیده است که طه دو حرف است( ط و ه)، «ط» به معنای طالبحق و «ه» به معنای هادیٌ الیه، رسولالله هم طالب خداوند بودند و هم مردم را به سوی خداوند هدایت میکردند.
خطیب دربار حسینی(ع) با بیان روایتی از علامه بحرانی در تفسیر البرهان تصریح کرد: امام صادق(ع) شخصی فرمود: فلانی چند تا اسم از پیامبر(ص) در قرآن مجید هست؟ متاسفانه یکی از مشکلاتی که ما امت پیامبر(ص) داریم این است که اطلاعاتمان در خصوص رسولالله(ص) کم است، در باب امام حسین(ع) دو ماه محرم و صفر صحبت است، در باب حضرت زهرا(س) هم ایام فاطمیه و ... ولی در باب پیامبر(ص) فقط به روز شهادت و ولادت ایشان اکتفا شده که آن دو روز هم با شهادت امام مجتبی(ع) و ولادت امام صادق(ع) قرین شده است که سبب شده در مجالس به طور خاص به پیامبر اکرم(ص) پرداخته نشود.
اسامی پیامبر اکرم(ص) در قرآن مجید
قائمفرد گفت: در قرآن مجید بیش از 400 آیه درباره رسولالله(ص) وجود دارد که ما از بسیاری از آنها غافلیم، در باب اسامی خاتمِ انبیا(ص) در قرآن هم همینطور است، بسیاری از ما نمیدانیم چند اسم از ایشان در قرآن آمده است، امام صادق(ع) فرمود: برای پیامبر 10 اسم است که ما به عنوان تبرک اسامی را ذکر میکنیم: 1- محمد(ص) 2- رسول 3- احمد 4- عبدالله 5- طه 6- یس 7- نون و القلم 8- مزمل 9- مدثر 10- ذکر که البته امام صادق(ع) در انتهای این روایت میفرماید: ذکر خاتمالانبیاء(ص) و اهل ذکر ما اهلبیتیم لذا اگر قرآن فرموده است «فسئلوا اهلالذکر ان کنتم لاتعلمون» منظور سوال از اهلبیت(ع) است.
وی در ادامه بیان کرد: حتی ثعلبی که از مخالفان اهلبیت(ع) است با نقل روایتی از امام صادق(ع) میگوید: حضرت(ع) فرمود «طه» یعنی «طهارة اهلُبیتِ محمد صلی الله علیه و آله» یعنی این «ط» اشاره به طهارت اهلبیت(ع) است. مرحوم خاتونآبادی در کتاب «جناتالخلود» مطلب دیگری در باب اسامی پیامبر(ص) دارند و آن اینکه همانطوری که در دعای جوشن کبیر 1001 اسم برای خداوند هست به همین شکل برای وجود مقدس پیامبر هم 1001 اسم وجود دارد سپس می گوید اما اهل تحقیق 268 اسم برای پیامبر بیان کرده اند با 5 ویژگی؛ که ویژگی اول این است که اسامی مصرحه یعنی اسامیای که در قرآن به آنها تصریح شده است 53 اسم است، اسماء غیرمصرحه که در قرآن هست ولی به آن تصریح نشده مثل «ذکر» که اسم پیغمبر است ولی صراحتا بیان نشده 66 اسم است، همچنین در روایات 30 مورد اسم است که بعنوان رمز بیان شده، 92 اسم هم از اسامی رسولالله(ص) در کتب سماویّه هست یعنی در کتابهای انجیل، تورات و زبور و همینطور اسامی اهل بیت که به الفاظ مختلف آمده است.
این خطیب برجسته افزود: علاوه بر اسامی ذکر شده، اسامی دیگری نیز در قرآن وجود دارد که به حضرت رسول(ص) اطلاق میشود از جمله: نجم، داعی، بشیر و نذیر، نور، مصدّق و بیّنه.
وی در پایان اظهار کرد: خداوند متعال در سوره شریفه میفرماید: «مَا أَنْزَلْنَا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لِتَشْقَى؛ إِلَّا تَذْكِرَةً لِمَنْ يَخْشَىٰ»، قرآن را خدا نازل کرده است به خاطر اینکه افراد خاشع و خاضع متذکر شوند و بیدار شوند، حال اینجا اولِ حرف است که فردِ سعید و سعادتمند کیست؟ و باید بررسی شود که چه کارهایی سبب سعادت انسان است و چه اموری باعث شقاوت میشود و اگر بخواهیم در میان خاضعین و خاشعین باشیم باید چه کارهایی انجام دهیم چراکه صفت خشوع یکی از صفات بسیار نیک برای انسانهاست و ائمه ما همگی در برابر خداوند خاشع بودهاند.
انتهای پیام
منبع: ایکنا
کلیدواژه: خبرگزاری قرآن خبرگزاری بین المللی قرآن خبرگزاری ایکنا ایکنا مرکزی ایکنای مرکزی ایکنا استان مرکزی ایکنا اراک ماه رمضان سوره طه طه استان مرکزی اراک
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۰۸۷۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
با حل مشکلات مردم اعتماد عمومی را افزایش دهید
حجت الاسلام و المسلمین عبدالکریم عابدینی نماینده ولیفقیه در استان و امام جمعه قزوین در دیدار حجتالاسلام والمسلمین مصطفوینیا رئیس کل جدید دادگستری استان قزوین گفت: خدای متعال در آیه ۲۹ سوره مؤمنون میفرماید «وَقُلْ رَبِّ أَنْزِلْنِی مُنْزَلًا مُبَارَکًا وَأَنْتَ خَیْرُ الْمُنْزِلِینَ»، یعنی (و بگو پروردگارا مرا در جایى پربرکت فرود آور که تو نیکترین مهماننوازانى)، انشاءالله حضور شما در استان ما محقق این آیه باشد.
وی ادامه داد: انشاءالله رفتار اهالی این منطقه با شما مصداق آیه ۸۰ سوره اسراء باشد، خدای متعال در این آیه میفرماید «وَقُلْ رَبِّ أَدْخِلْنِی مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِی مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَلْ لِی مِنْ لَدُنْکَ سُلْطَانًا نَصِیرًا»، یعنی (و بگو پروردگارا مرا در هر کارى به طرز درست داخل کن و به طرز درست خارج ساز و از جانب خود براى من تسلطى یارى بخش قرار ده)، انشاءالله ورود شما به استان ما ذخیره آخرتتان شود و کاری برای دین خدا، تقویت ایمان مردم، اقامه نماز، عدل و همه خوبیها انجام دهید، امیدواریم خدا شما را واسطه این قبیل مسائل قرار بدهد.
امام جمعه قزوین عنوان کرد: شناخت منطقه و جریانات حائز اهمیت است، البته خیلی جریانات ممکن است در این منطقه باشد و شما وقت شناخت آنها را نداشته باشید، اما آن جریاناتی که برای حوزه قضا لازم است و در احکامی که صادر میکنید تأثیرگذار است را پیگیری کنید، شناخت این نوع جریانات مهم است، چون اگر ما جریانشناس نباشیم از همان ابتدا و بهصورت ناخودآگاه ممکن است در مسیری قرار بگیریم که تا آخر هم متوجه نشویم این جریانات زاویه ما را عوض کرده و ما را در مسیری قرار دادهاند که دیگر متوجه نشدهایم به کجا میرویم.
وی بیان کرد: آنهایی که در مسیر خدا و قیامت به شما کمک میکنند، دست اینها را باید بوسید، جریانشناسی دخیل در حوزه قضا جزو واجبات کار شماست، دیده شده کسانی که این جریانشناسی را نداشتهاند و خود به خود در وادیهایی افتادهاند و حتی به آنها هشدار هم داده شده و توجه نکردهاند.
حجت الاسلام و المسلمین عابدینی تأکید کرد: خدای متعال در آیه ۶۷ سوره زخرف میفرماید «الْأَخِلَّاءُ یَوْمَئِذٍ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ إِلَّا الْمُتَّقِینَ»، یعنی (در آن روز یاران جز پرهیزگاران بعضیشان دشمن بعضى دیگرند)، خدای متعال به ما میگوید کسانی که اطرافتان هستند را ببینید دوستتان هستند یا خیر. شرط این دوستی از نظر قرآن تقواست.
امام جمعه قزوین عنوان کرد: باید ببینیم این آدمهایی که دوست ما هستند خدا و قیامت سرشان میشود یا خیر، اگر این طور باشد دوستان خوبی هستند، چون تقوا دارند، اما اگر تقوا نداشته باشند شاید در دنیا خیلی به ما ابراز محبت کنند، اما در قیامت به جان هم میافتیم و هر چه نگاه میکنی اینها برای ما وزر، وبال، تاریکی و تیرگی هستند. کدام آدم عاقلی میآید قیامتش را برای دوستیهای حزبی، جناحی و قومی و قبیلهای دنیا خراب کند؟
وی یادآور شد: آن کسی که از دین بر میگردد، خلاف دین عمل میکند، ربا میخورد، پارتیبازی میکند، دروغ میگوید، ذهن ما را نسبت به هم خراب میکند، اینها سفیهانی هستند که خدا در آیه ۱۳۰ سوره بقره از آنها نام برده است، خدای متعال در این آیه میفرماید «وَمَنْ یَرْغَبُ عَنْ مِلَّةِ إِبْرَاهِیمَ إِلَّا مَنْ سَفِهَ نَفْسَهُ وَلَقَدِ اصْطَفَیْنَاهُ فِی الدُّنْیَا وَإِنَّهُ فِی الْآخِرَةِ لَمِنَ الصَّالِحِینَ»، یعنی (و چه کسى جز آنکه به سبک مغزى گراید از آیین ابراهیم روى برمىتابد و ما او را در این دنیا برگزیدیم و البته در آخرت نیز از شایستگان خواهد بود).
نماینده ولیفقیه در استان قزوین اظهار کرد: خدای متعال در آیات ۲۷ و ۲۸ و ۲۹ سوره فرقان میفرماید «وَیَوْمَ یَعَضُّ الظَّالِمُ عَلَى یَدَیْهِ یَقُولُ یَا لَیْتَنِی اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبِیلًا، یَا وَیْلَتَى لَیْتَنِی لَمْ أَتَّخِذْ فُلَانًا خَلِیلًا، لَقَدْ أَضَلَّنِی عَنِ الذِّکْرِ بَعْدَ إِذْ جَاءَنِی وَکَانَ الشَّیْطَانُ لِلْإِنْسَانِ خَذُولًا»، یعنی (روزى است که ستمکار دستهاى خود را مىگزد و مىگوید اى کاش با پیامبر راهى برمىگرفتم، اى واى کاش فلانى را دوست خود نگرفته بودم، او بود که مرا به گمراهى کشانید پس از آنکه قرآن به من رسیده بود و شیطان همواره فروگذارنده انسان است).
حجت الاسلام و المسلمین عابدینی عنوان کرد: خدای متعال در این آیه میفرماید در قیامت ظالم و آن کسی که در دنیا بد عمل کرده، دستش را گاز میگیرد و میگویدای کاش من با پیغمبر (ص)، امیرالمؤمنین (ع)، ائمه اطهار (ع) و جانشین امام زمانم هماهنگ میشدم،ای کاش فلانی که نفاق، دروغ، حیله و دو رویی را در زندگی من آورد، به زندگیام راه پیدا نمیکرد، او مرا از ذکر و قرآن دور کرد، شیطان همین است، شیطان آدم را خوار و رسوا میکند و تا عزت و آبروی آدم را نگیرد دست برنمیدارد.
وی بیان کرد: ما اگر ببینیم کسی آمده برای اعمال منویات رهبر حکیم انقلاب و برای عدالت، عزت و اقتدار اسلام تلاش میکند، هر کسی که باشد دستش را میبوسیم و با همه وجود در خدمتش هستیم.
نماینده ولی فقیه در استان قزوین با تأکید بر اینکه با حل مشکلات مردم اعتماد عمومی را افزایش دهید، عنوان کرد: مردم پایه اصلی و اساسی انقلاب هستند، هر کس بیاید کاری کند که دل مردم شاد شود، مشکلات مردم را حل کند و باعث افزایش اعتماد عمومی شود، دستش را میبوسیم و با همه وجود در خدمت او خواهیم بود.
وی تأکید کرد: خدای متعال در آیه ۲۰۱ سوره اعراف میفرماید «إِنَّ الَّذِینَ اتَّقَوْا إِذَا مَسَّهُمْ طَائِفٌ مِنَ الشَّیْطَانِ تَذَکَّرُوا فَإِذَا هُمْ مُبْصِرُونَ»، یعنی (مسلماً کسانی که نسبت به گناهان، معاصی و آلودگیهای ظاهری و باطنی تقوا ورزیدهاند، هرگاه وسوسههایی از سوی شیطان به آنان رسد خدا و قیامت را یاد کنند، پس بیدرنگ بینا شوند و از دام وسوسههایش نجات یابند).
حجت الاسلام و المسلمین عابدینی گفت: خدای متعال در این آیه میفرماید فقط اهل تقوا شیطانشناس هستند و وقتی شیطان میخواهد در آنها نفوذ کند سریع متوجه شده و بینا میشوند و شیطان نمیتواند از هیچ دری در اینها نفوذ کند، اگر هم تقوا نباشد شیطان در افراد جولان میدهد.
وی یادآور شد: خدای متعال در آیات قرآن کریم آدمها را دو دسته میکند، در آیه ۳۰ سوره فصلت میفرماید کسانی که فقط حواسشان به خداست و تحت هیچ شرایطی از راه خدا دور نشده و پای کار خدا ایستادهاند، ملائکه در جان اینها نازل میشوند و به آنها میگویند نترسید و محزون نباشید، بهشت بر شما بشارت باد؛ چقدر ما به این آیه محتاجیم و اگر این آیات نباشد زندگی مرده است.
امام جمعه قزوین اظهار کرد: در آیات ۲۲۱ و ۲۲۲ سوره شعراء نیز خداوند میفرماید شیاطین جنی و انسی در دل گنهکاران و دروغگویان نمیآیند؛ آن کسانی که لقمه حلال و حرام برایشان فرقی ندارد شیاطین انسی هستند، لقمه حرام جاده ورود شیطان به آن آدم را آسفالت میکند، یک لقمه حرام، یک رشوه، یک خلاف، یک ناحق، همه اینها راه را برای ورود شیطان به درون ما هموار میکند.
وی عنوان کرد: بنابراین دلهای ما هم میتواند محل نزول فرشتگان باشد و هم میتواند محل نزول شیاطین باشد، شیاطین جن و انس دارند، بندگان خوب خدا، بوی فرشتگان را میدهند، آدم اگر سالم باشد، خدا این بندگان خوب را میفرستد و میگوید این بنده مرا دریابید، بعد میبینید در یک بزنگاه که شما میخواهید یک تصمیمی را بگیرید، این آدم خوب سر راه شما قرار میگیرد و میگوید این کار را نکن، در نهایت هم شما میفهمید اگر این کار را انجام میدادید چقدر آبروریزی به بار میآمد، یعنی خدا لطفش را این طور به آدم نشان میدهد.
نماینده ولیفقیه در استان قزوین بیان کرد: همه ما باید دست همدیگر را بگیریم برای تحقق آن منویاتی که امام خمینی (ره) و شهدا داشتند و رهبر حکیم انقلاب دارند و دنیا هم به وجود ایشان افتخار میکند، انشاءالله بتوانیم دل رهبر فرزانه انقلاب و دل امام زمان (عج) را شاد کنیم.
باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین