اصل کتاب «نقد رسم الخط عثمانطه» در پی وحدت مسلمانان
تاریخ انتشار: ۱ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۰۵۴۴۰۷
به گزارش خبرنگار ایکنا؛ چندی پیش نقدی به قلم حجت الاسلام سعید همایون، مدرس حوزه و دانشگاه بر کتاب «نقد رسم الخط عثمانطه از قرآن» اثر حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی کوشا، مترجم و منتقد ترجمههای قرآن در خبرگزاری ایکنا منتشر شد. در همین راستا، عباس بهروزی جوابیهای بر این نقد نوشته و برای انتشار در اختیار ایکنا قرار داده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
با سلام و درود به همه خادمان و پویندگان عرصه قرآن کریم
نظر به اینکه مطالبی به عنوان نقد در راستای کتاب «نقد رسم الخط عثمان طه» از سوی آقای سعید همایون از اساتید محترم دانشگاه آزاد اسلامی مرودشت مطرح شده که در اساس، نقدی بر دو کتاب در این عرصه است، اما از ظاهر مطالب مطروحه کاملاً روشن میشود که ناقد محترم، آن دو کتاب را نخوانده و به نقد آنها پرداخته است. این کار از انصاف، عقل و روش علمی دور بوده و هرگز قابل استماع نیست.
اما آن دو کتاب عبارتند از؛
کتاب «نقد رسم الخط عثمان طه، یکسانسازی رسم الخط سرآغاز وحدت»، نوشته استاد محمدعلی کوشا و کتاب «بررسی رسم الخط عثمان طه» نوشته آیتالله مکارم شیرازی و علی حبیبی که چاپ اول آن در سال 87 و سپس چاپ دومش در سال 88 در شمارگان 5 هزار نسخه به زبان فارسی و عربی انتشار یافته است.
عمده ایراداتی که به نقد این ناقد محترم وارد است به این ترتیب است؛
*نوشتهاند: «مطالبی ذکر شده که بار منفی کلمات... اثرات مخربی ایجاد میکند».
در پاسخ باید گفت: کدام کلمات؟ کدام بار منفی؟ و چه اثرات مخربی که احصا نفرمودهاند؟ پس موضوع مبهم و نامعلوم، قابل صدور حکم نیست. از این رو قابل اعتنا نیز نیست، زیرا جز ایجاد ابهام و سردرگمی راه به جایی نمیبرد.
*نوشتهاند: «... درسال 87 نیز کتابی با عنوان «بررسی رسم الخط عثمان طه» به چاپ رسید و سبب شد عدهای از آن سوءاستفاده کنند».
باید پرسید :اولاً؛ مگر از هر چیز دیگری حتی بهترینها عدهای سوء استفاده نمیکنند؟ بنابراین، این سخن، سخن سنجیدهای نیست. بلکه اساساً مطلبی احساسی است که قابل طرح و نقد علمی هم نخواهد بود.
ثانیاً؛ کتابی که توسط یک مرجع دینی و از راه دلسوزی و هدایت برای وحدت و تقریب مذاهب خطاب به همه بهویژه دانشمندان دینی حجاز و مصر و غیره نوشته شده و چاپ آن هم در 5 هزار نسخه در سال 88 انجام گرفته، شایسته نیست. این گونه مورد نقد خام و نسنجیده و اهانتآمیز قرار گیرد! آن هم نه از نویسندگان و نه از محتوای کتاب هیچ یادی نشود و صرفاً نقدی احساسی و عوامانه عرضه شود! ناقد محترم به ماهیت موضوع کاری نداشتهاند و صرفاً شکل و ظاهر و احساس عوامانه مورد توجهشان بوده است.
*نوشتهاند: «به تفاوت قرآن شیعیان و تسنن دامن میزنند.»
نمیدانم این مطلب را از کجا استنباط کردهاند، هیچ معلوم نیستف و دلیلی هم نیاوردهاند در حالی که برعکس نگاه وی، این کتاب در راستای وحدت و نزدیک کردن مسلمانان به یکدیگر است. آری، چون ناقد محترم کتاب را نخوانده و به مطالب آن ننگریسته است، اصلاً از محتوای کتاب بیخبر مانده و متوجه نشده که چه چیزی را نفی و چه چیزی را اثبات میکند.
*نوشتهاند: «باید به این مطلب جوابی داده شود تا دشمن نتواند به اختلاف دامن بزند».
باید پرسید :آیا این گونه که شما جواب دادهاید جواب میدهند!؟
آیا تاکنون دشمن نتوانسته به اختلاف دامن بزند؟ اصولاً این گونه نقدنویسی این ناقد، متکی بر هیچ دانشی نیست. بلکه صرفاً یک احساس حق خودپنداری است که بیآنکه منطق طرف را ببیند و اثر مکتوبش را بخواند، به نقادی پرداخته است؛ در حالی که اصل فلسفه وجودی کتاب آقای کوشا در راستای ایجاد وحدت میان مسلمین است نه دامن زدن به اختلاف.
*نوشتهاند: «این گونه مطالب آیاتی را که بیان میدارد، قرآن معجزه است و خداوند فرموده «انا انزلناه وانا له لحافظون» را زیر سؤال میبرد.»
آیا بهتر نبود که این ناقد محترم نخست آیه را درست نقل میکرد تا ناخواسته دست به تحریف قرآن نیازد! که اصل آیه چنین است : «انّا نحن نزّلنا الذّکر و انا له لحافظون».
اصلاً این آیه شریفه چه ربطی به تهافتهای رسمالخطی دارد؟!
آیا خدا خواسته است که مثلاً کلمه «علماء» را یک بار با الف و یک بار با واو نازل کند؟ یا مثلاً «ایّها» را به همین صورت ولی در سه جا به صورت «ایّه» نازل کند؟! یا کاتب کمسواد در عصر عثمان به بعد دچار چنین نوشته متهافتی شده است؟!
آیا این ناقد اصلاً نگاهی به رسم الخط قرآن انداخته است تا متوجه حداقل بیش از صد مورد از این گونه تهافتهای رسم الخطی شود؟! آیا ناقد محترم رسم الخط قرآن را توقیفی میداند یا اجتهادی؟ اگر توقیفی میداند چرا به رد دلایل توقیفی بودن رسمالخط که در کتاب استاد کوشا آمده است، توجهی نکرده؟!
*نکته دیگر اینکه ایشان تصور کردهاند که اختلاف رسمالخط در زمان پیامبر اکرم(ص) به وجود آمده است! و گویی شخص پیامبر رسم الخط کاتبان را شخصاً بررسی میکرده است!
در حالی که مسئله تفاوتهای رسم الخطی در زمان عثمان به بعد شکل گرفته است و هیچ کس بحثی در چگونگی رسم الخط در زمان پیامبر نکرده است.
* اختلاف مطرح در رسمالخط از زمان عثمان و سپس در دوران نقطه و اعرابگذاری قرآن شروع شده است، چرا که در زمان پیامبر بحثی در اختلاف رسم الخط و اختلاف قرائات نبوده است.
ناقد محترم گویی اصل مسئله هم برای خوشان روشن نشده که در پایان مقالهاش نوشته است: «چرا این گونه نوشته شده و ایراد و سؤال میکنند.» یعنی برای خود وی هم اختلاف و تهافت در رسمالخط مورد سؤال است، اما با تقلید و سکوت و عدم پاسخ منطقی و صحیح خواسته است، موضوع بحث را به پایان برساند، به هرحال ایرادات جدی فراوانی بر نوشته وی وارد است و اصولاً نقد وی فاقد ارزش علمی و تنها امری احساسی است.
یادآور میشود؛ کتاب «نقد رسم الخط عثمان طه از قرآن» نوشته محمدعلی کوشا از سوی انتشارات سرایی منتشر شده است.
انتهای پیام
منبع: ایکنا
کلیدواژه: جوابیه نقد رسم الخط عثمان طه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۵۴۴۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
فشار دولت اوکراین به مسلمانان برای سکوت در نسلکشی غزه + سند
دولت اوکراین علمای دینی، شهروندان و نهادهای مسلمان اوکراینی را که از نسلکشی علیه فلسطینیها توسط صهیونیستها انتقاد میکنند، تحت تعقیب قرار میدهد، محکوم میکند و آنها را به «تروریسم» متهم میکند. - اخبار بین الملل -
به گزارش گروه بینالملل خبرگزاری تسنیم، سایت خبری تحلیلی یونایتد ورلد در گزارشی با انتشار اسناد محرمانه دولتی اوکراین خبر داد که دولت این کشور در حال فشار بر روی مسلمانان این کشور برای سکوت در قبال جنایات رژیم صهیونیستی در منطقه غزه است.
بر اساس اسناد منتشر شده از سوی این سایت خبری تحلیلی، مقامات دولت اوکراین احمد تمیم، مفتی مسلمانان این کشور را صرفاً به دلیل محکوم کردن نسلکشی رژیم صهیونیستی در غزه مظنون به ارتباط با فعالیتهای افراطی معرفی کردهاند. این در حالی است که تمیم از جمله شخصیتهای شناختهشده در جهان اسلام در موضوع مبارزه با تروریسم، تکفیرگرایی و وهابیت است.
در اسناد منتشر شده، مقامات دولتی اوکراین علاوه بر متهم کردن مفتی این کشور به افراطگرایی دینی، منابع مالی حامی مؤسسات تحت رهبری تمیم را نیز مظنون به مرتبط بودن با سازمانهای تروریستی عنوان کردهاند.
این اتهامات مقامات دولتی اوکراین به مفتی این کشور در حالی است که او تا پیش از اعلام حمایت علنی خود از فلسطین و محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، هیچ مشکلی با مقامات دولتی اوکراین نداشته و اتفاقاً به دلیل نقش بسیار سازندهای که برای آزادی بیش از 70 زندانی اوکراینی در منطقه دونباس ایفا کرده بود، مورد تقدیر نیز قرار گرفته بود.
بر اساس این اسناد محرمانه، احمد تمیم در یک سخنرانی خود در میان مسلمانان اوکراین در آمریکا با تأکید بر اینکه اسرائیل روزانه صدها انسان بیگناه را در غزه به قتل میرساند این اقدامات را محکوم کرده است. سفارت اوکراین در آمریکا نیز پس از اطلاع از این اظهارات او، با نامهنگاری با سفارت رژیم صهیونیستی در واشنگتن تأکید کرده است که این اظهارات نظرات شخصی او است و مورد تأیید دولت کییف نمیباشد.
بر اساس اسناد منتشر شده در گزارشی که سفارت اوکراین در واشنگتن به کییف ارسال کرده است، در جلسه سخنرانی، شخصیتهای قابل توجه دیگری نیز حضور داشتهاند. این اسناد اصلیترین «جرائم» مفتی اوکراین را انتقاد از جنایات اسرائیل، دعوت از مؤمنان به اتحاد و پیشنهاد سازماندهی یک کمپین جمعآوری کمک مالی برای بستگان افراد تحت آزار و اذیت اسرائیل عنوان میکنند.
این پروندهسازی دولت اوکراین علیه مفتی این کشور به دلیل حمایت از فلسطین در حالی رخ میدهد که چند سال پیش دولت کییف، مسلمانان شبهجزیره کریمه را به دلیل به عدم رسمیت شناختن احمد تمیم که مورد حمایت دولت کییف بود مورد حمله قرار داده و تمیم را فردی مورد اعتماد و تأیید معرفی میکرد.
در اسناد منتشر شده از سوی سایت خبری تحلیلی یونایتد ورلد، نشان داده میشود که پس از اعلام حمایت مفتی اوکراین از مردم مظلوم غزه، منابع امنیتی این کشور شروع به بررسی تمام تراکنشهای مالی مؤسسات اسلامی در اوکراین کردهاند تا در صورت وجود هرگونه ارسال کمک مادی به فلسطین برخوردهای حقوقی با مسلمانان این کشور انجام شود. در این اسناد منابع امنیتی از بررسی دقیق تراکنشهای مالی 9 مرکز سرشناس اسلامی اوکراین خبر دادهاند.
یونایتد ورلد، در گزارش خود با اشاره به اینکه زلنسکی بلافاصله پس از 7 اکتبر با به اهتزاز درآوردن پرچم اسرائیل در کییف اعلام حمایت تمام عیار خود از رژیم صهیونیستی را به نمایش گذاشت، این پرسش را مطرح میکند که دولت اوکراین چگونه میتواند آزادی بیان و اندیشه شهروندان مسلمان خود را صرفاً برای یک اظهارنظر عادی در مورد یک نسلکشی آشکار محدود کند و این فشارهای سیاسی و امنیتی به مسلمانان اوکراین چگونگی با ادعاهای آزادیخواهانه دولت کییف قابل جمع است؟
انتهای پیام/